30. joulukuuta; 1924 Edwin Hubble ilmoitti havainneensa toisia galakseja

Tänä aamuna pakkasta oli enää -5 ja pienehkö sumu leijaili ympärillä kun kävimme koiran kanssa lenkillä. Tapasimme pari koira tuttua, mikä ilahdutti Helmiä suuresti.

Kuopukselle tuli kaveri kylään. Johan ne olikin olleet erossa viikon.

Minä kävin kaupungissa poliisilaitoksella. Tilasin itselleni jo aiemmin netin kautta passin, mutta kun minulla ei ole olemassa voimassaolevaa passia, piti käydä myös laitoksella. Minulla on viimeksi ollut passi parikymmentä vuotta sitten, joten asiat ovat sen jälkeen muuttuneet. Hakemuksen voi tehdä netissä ja siihen voi liittää valokuvaamon lähettämän valokuvan liikkeestä saadun koodin avulla. Toki siellä passikuvassa siis piti ensin käydä. Lisäksi passia varten pitää antaa sormenjäljet. Voi, tunsi itseni vähän fossiiliksi kun kuvittelin että sormenjäljet otetaan melko perinteisin menetelmin ja mietin jäävätkö sormet mustaksi. Hah hah! Sormenjäljet otettiin pienen pienellä skannerilla. Ja nimikirjoitusnäytekin kirjoitettiin sähköiselle alustalle. Minua toki "kuulusteltiin", että olenko minä oikeasti minä. Virkailija kyseli asuuko samassa osoitteessa muita, mikä on mieheni nimi ja syntymäaika, minun syntymäkunta, kuka on vanhin lapsistani, vanhoja osoitteita... Lopulta uskoi, että kyllä minä olen minä, ja laittoi lopullisesti passihakemuksen vireille.

Poliisilaitokselle ei pääse ilman turvatarkastusta. Laukku ja takki läpivalaisuun ja itse portista läpi. Noh, tietenkin se portti piippasi. Ei oikein varmaksi selvinnyt miksi, mutta minulla oli kyllä saappaat joissa on paljon metalliosia; solkia yms. Päästivät kuitenkin sisälle.

Koska sain joululahjaksi lahjakortin alusvaateliikkeeseen, kävin tuhlaamassa sen. Lisäksi kävin juomassa vanilja-cappucinon. Kotimatkalla kävin vielä ruokakaupassa ettei huomenna tarvitsisi mennä, mutta unohdin ostaa katkarapuja tortilloihin joten sittenkin täytyy jonkun käydä huomenna. Voi minua!

TV1:llä alkoi tänään aussisarja "Kotiin takaisin". Katsoin sen juuri äsken Areenasta ja vaikutti mielenkiintoiselta. Aika hyvät henkilöhahmot.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

4. tammikuuta; 1945 suomalainen laulaja ja näyttelijä Vesa-Matti Loiri syntyi

Metsämansikka-mustikka -piirakka

Sataa vettä, pyryttää, sataa vettä, pyryttää....