Räjähdyksiä ja maanalaista toimintaa (?)


Olin yhdessä monen muun kanssa jossain urheilutapahtumassa. Jostain syystä pääsin silmäätekevien aitioon. En muista mitä tässä pätkässä tapahtui. Sitten oli joku väliaika tms. koska ihmiset liikuskelivat muualla kuin katsomossa. Joku siviilipukuinen vartija tai agentti pakkasi ihmisiä kesken kaiken autoon ja pyysi minuakin sinne. Minä olin vähän ihmeissäni ja vastustelin, että ei kai tässä kesken kaiken mihinkään. Menin kuitenkin auton luo ja se oli sullottu jo ihan täyteen ihmisiä; jotain tuttuja naisia siellä oli olevinaan (vaikka siis en yhtään tiedä ketä ne oli) ja ne nauraa kihersi että mihinkähän tässä nyt ollaan menossa, hihihihiii. Mä sanoin sille miehelle että mä en lähde mihinkään noin täydessä autossa ja lähdin kävelemään pois. Se mies yritti silti painostaa, että kyllä nyt vaan pitäisi lähteä. Kävelin edelleen pois kunnes hoksasin ja käännyin kysymään siltä mieheltä: "Pitääkö mennä maan alle?" Se mies muuttui ensin ilmeettömäksi ja sitten nyökkäsi ja lähti autolle ja ajoi pois. Mä juoksin rakennuksen ovesta sisään ja menin kellariin jossa oli väestösuoja.



Sitten kiipeilin rakennuksessa ympäriinsä etsimässä ystäviäni sinne väestösuojaan. Katselimme jostain luukuista miten ihmiset kadulla juoksivat hädissään. Minä totesin että on tosi väärin että me ollaan siellä suojassa kun se oli valtava ja sokkeloinen. Avasimme ovia kadulle ja pyysimme lapsiperheitä sisään. Minäkin juoksin vielä kadulla kun se alkoi. Näin miten jossain kauempana räjähti ja taivaanranta leimusi oranssina ja musta savu nousi. Suuri kuljetushelikopteri lensi tosi matalalla ja minä pelkäsin mitä siitäkin seuraa mutta ei siitä seurannut mitään. Pelkäsin myös etten enää ehdi takaisin suojaan, tai jos ehdinkin ovelle niin en pääse enää sisälle. Pääsin kuitenkin, mutta sen jälkeen uni katkesi enkä tiedä mitä sitten tapahtui.



Se ei oikein selvinnyt mistä tiesin, että jokin erikoistilanne on tulossa ja mikä se sitten oikeasti oli. Minulla ei ollut mielikuvaa sodasta, mutta silti oli räjähdyksiä.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

4. tammikuuta; 1945 suomalainen laulaja ja näyttelijä Vesa-Matti Loiri syntyi

Metsämansikka-mustikka -piirakka

Sataa vettä, pyryttää, sataa vettä, pyryttää....