Ajatuksia palkasta


 


Kummallista; kuulen jatkuvasti puhetta siitä että palkkataso on noussut. Minun näkökulmasta ainoa mikä nousee on tuotteiden hinnat. Minun palkka on tässä vuosien saatossa laskenut! Merkillistä... Yleensähän se tuppaa tosiaankin vuosien mittaan nousemaan.


Olen joskus saanut kuussa 8 500 markkaa eli pyöreästi 1400 eeroo. Tällä hetkellä saan noin puolet tuosta määrästä. Toki teen vähän lyhempää päivääkin, mutta laskin että vaikka tekisin täyttä päivää en sittenkään saisi tuota summaa jonka joskus olen saanut. Meillähän olisi lähes ruhtinaallista jos saisin!


Pistää oikeasti miettimään. Olenko tyytynyt vain johonkin työpaikkaan ihan millä palkalla tahansa. Varmaan näinkin on. Mun pää ei ole kestänyt kotona olemista ja töihin on ollut pakko päästä. Toki sitä toivoisi, että saisi myös kohtuullisen korvauksen antamastaan työpanoksesta. Edellisessä työpaikassa mielestäni sainkin, mutta nyt en. Toisaalta; oman alani töitä ei kauheasti ole tarjolla. Jos töitä haluaa tehdä ja pitää edes jonkinlaista ammattitaitoa yllä (ja kartuttaa työhistoriaa) on melkein pakko mennä työhön kuin työhön. Valitettavasti.


Silloin kun opiskelin, meille sanottiin että yksikään tradenomi ei jää työttömäksi. Onneksi en edes silloin uskonut tähän soopaan. Kuinkahan moni uskoi.


Välillä oikeasti ihmettelen, miten ihmiset tulevat toimeen niin että toinen vanhemmista (yleensä äiti) on kotona kotihoidon tuella joka alle 300 euroa kuussa! Me emme missään tapauksessa tulisi toimeen. Ja mielestäni me kuitenkin olemme kohtuullisen tarkkoja raha-asioissa. Mutta kaikki maksaa: ruoka, vaatteet, bensa, asuminen, vesi... Kaikki turha, mm. minun vaateostokset, on karsittu pois. Silti tuntuu joka kuukausi ettei raha riitä mihinkään.


Yhtenä iltana itkin taas lohduttomasti kun pesukone levisi (se on edelleen rikki kun ei olla vielä saatu korjaamoon vietyä), minun pitäisi saada ainakin yhdet uudet rintaliivit, auto pitäisi tankata yms. Olisi varmaan pitänyt jäädä lasten kanssa kotiin niin mulle ei tartteis ostaa uusia vaatteita, ja autokin ois pitäny jättää ostamatta.... Mutta oikein tarkasti ajateltuna; minä olisin tullut hulluksi kotona, ja ilman autoa minä olisin tullut hulluksi bussimatkoilla mummoloihin. Pitänee vaan jostain raapia rahaa ja venyttää euroa.


 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

4. tammikuuta; 1945 suomalainen laulaja ja näyttelijä Vesa-Matti Loiri syntyi

Metsämansikka-mustikka -piirakka

Sataa vettä, pyryttää, sataa vettä, pyryttää....